برگزاری آزمون مسابقات آزمایشگاهی

برگزاری مرحله منطقه ای مسابقه آزمایشگاهی شیمی شهرستان قاین

در مورخه شنبه ۲۱/۱۲/۱۳۸۹ همزمان با رشته های فیزیک وزیست شناسی و رایانه در محل پژوهش سرای دانش آموزی امام رضا (ع) آزمون کتبی وعملی دوازدهمین مرحله مسابقه آزمایشگاهی برگزار گردید.

در این مرحله ابتدا در ساعت ۱۵/۸  در نمازخانه هنرستان خوارزمی آزمون کتبی همزمان با رشته های زیست شناسی و فیزیک درحضور نماینده اداره ی آموزش وپرورش آقای سالاری و مسئول پژوهش سرا آقای بلالی به صورت تستی به مدت ۴۰ دقیقه برگزار گردید. سپس دانش آموزان منتخب دبیرستان های رشته نظری شهرستان قاینات به محل پژوهش سرا برگشته تا در آزمون های عملی هر رشته در سالن های شیمی زیست شناسی وفیزیک به طور جداگانه شرکت کنند.

در آزمون عملی رشته شیمی دانش آموزان به طور تصادفی وارد آزمایشگاه شیمی شده تا در حضور داوران در ایستگاه های مربوطه که از قبل برای انجام ازمایش فراهم شده بود در مدت زمان تعیین شده برای هر آزمایش شرکت و به رقابت بپردازند.

برای انجام مسابقه عملی چهار ایستگاه به شرح ذیل فراهم شده بود:

۱-شناخت وسایل    زمان ۱۵ دقیقه      ۱۲امتیاز

دراین ایستگاه هر نفر باید درمدت زمان تعیین شده نام وکاربرد ۱۲ وسیله آزمایشگاهی شیمی را بنویسند .

۲- تهیه محلول ازجسم جامد زمان ۱۰ دقیقه      ۸ امتیاز

در این مرحله باید با استفاده از وسایل مربوطه ۱۰۰سی سی محلول  ۱/۰ مولار از پتاسیم نیترات تهیه کنند و مراحل روش کار را در گزارش کار خود بنویسند.

۳- آزمون شعله     ۱۰ دقیقه       ۸ امتیاز

در این ایستگاه دانش آموزان می بایست به تشخیص ۵ عنصر فلزی ناشناخته با استفاده از رنگ عناصر در شعله پی برده و نام این عناصر فلزی  گزارش کنند.

۴- شناسایی کاتیون ها      ۱۵ دقیقه      ۸ امتیاز

در این مرحله هر نفر می بایست با انجام آزمایش هایی به تشخیص چهار کاتیون پی برده و معادله های شیمیایی مربوط به هر آزمایش را در گزارش کار خود بنویسند.

در مجموع ۱۱ امتیاز به سرعت عمل و ۱۱ امتیاز به دقت داده شده است.

جمع امتیازات عملی ۵۸ می باشد. برای آزمون تستی نیز ۴۲ امتیاز اختصاص داده شد.

 

برنامه های یونسکو در سال جهانی شیمی

برنامه های یونسکو در سال جهانی شیمی

تقدیر از برترین شیمیدان‌ها

دبیر کمیسیون ملی یونسکو همکاریهای بین المللی در زمینه علوم و ظرفیت سازی در حوزه شیمی را از اهداف سال جهانی شیمی نام برد و گفت: تلاشهایی برای بزرگداشت محققان شیمی در این سال انجام می شود.

محمدرضا سعید آبادی، در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به نامگذاری سال 2011 با عنوان سال جهانی شیمی، افزود: نامگذاری سال 2011 با عنوان سال بین المللی شیمی از سوی کشور اتیوپی پیشنهاد شد که با تصویب آن از سوی سازمان ملل، ساماندهی و راهبری این سال به یونسکو واگذار شد.

وی با تاکید بر اینکه برنامه هایی که در سال جهانی شیمی برگزار می شود دو هدف عمده را دنبال می کند، اظهار داشت: همکاریهای بین المللی در زمینه علوم و سیاستگذاری و ظرفیت سازی در حوزه پژوهش و آموزش در حوزه شیمی از اهدافی است که در سال جهانی شیمی دنبال می شود.
 
دبیر کمیسیون ملی یونسکو، ادامه داد: علاوه بر این سال 2011 مصادف با دو ریداد صدمین سالگرد اهدای جایزه نوبل به ماری کوری (به دلیل خدماتی که به پیشرفت شیمی از طریق کشف رادیوم و پلونیوم انجام داد) و صدمین سال تاسیس انجمن بین المللی شیمی است از این رو تلاشهایی برای بزرگداشت محققان این حوزه انجام می شود.
 
وی علم شیمی را علم پایه و محوری برای دستیابی به زندگی بهتر توصیف کرد و ادامه داد: علم شیمی دسترسی بشر را به منابع آب و غذای پاک، تغییر اقلیم، انرژیهای نو و داروهای موثر تسهیل می کند از این رو سال جهانی شیمی این فرصت را ایجاد می کند که با جلب توجه به این علم، زمینه های مناسب برای تربیت شیمیدانها فراهم شود.
 
سعید آبادی افزایش علاقه جوانان به علم شیمی، ایجاد زمینه های مناسب برای بروز خلاقیت ها و جلب حمایت های جامعه جهانی برای توسعه فعالیت های محققان در حوزه شیمی را از محورهای اساسی برنامه های این سال نام برد و خاطر نشان کرد: با توجه به نقش شیمی در تولید غذا و دارو، در این برنامه ها تلاش می شود تا اهمیت علمی شیمی در برآورده کردن احتیاجات جهانی اعلام شود.

استاد دانشگاه تهران با ابراز امیدواری از اینکه مسئولان جمهوری اسلامی ایران برنامه هایی را در راستای محورهای سال جهانی شیمی اجرایی کنند، اضافه کرد: برای دستیابی به اهداف مورد نظر علاوه بر توجه ویژه به برنامه های آموزشی مدارس و دانشگاه ها، لازم است تا هر چه بیشتر دانش آموزان و دانشجویان را نسبت به اهمیت علم شیمی آگاه کنیم این اقدام سبب می شود تا علاقه آنها را به آموزش و پژوهش در حوزه شیمی افزایش دهیم.

سعیدآبادی همچنین بازیدهای علمی، ترویج علم شیمی از طریق رسانه های جمعی و روزنامه ها و مجلات، برگزاری نمایشگاه در این حوزه و تعریف طرحهای علمی و مشارکت برای اجرای آن را از مکانیزم هایی برای توسعه علم شیمی در جوامع نام برد.

ادامه نوشته