شناساگرهای اسيد وباز

جدول حاوی اطلاعات کامل درباره شناساگرهای اسيد وباز

 Indicator

pH Range

Quantity per 10 ml

Acid

Base

Thymol Blue

1.2-2.8

1-2 drops 0.1% soln. in aq.

red

yellow

Pentamethoxy red

1.2-2.3

1 drop 0.1% soln. in 70% alc.

red-violet

colorless

Tropeolin OO

1.3-3.2

1 drop 1% aq. soln.

red

yellow

2,4-Dinitrophenol

2.4-4.0

1-2 drops 0.1% soln. in 50% alc.

colorless

yellow

Methyl yellow

2.9-4.0

1 drop 0.1% soln. in 90% alc.

red

yellow

Methyl orange

3.1-4.4

1 drop 0.1% aq. soln.

red

orange

Bromphenol blue

3.0-4.6

1 drop 0.1% aq. soln.

yellow

blue-violet

Tetrabromphenol blue

3.0-4.6

1 drop 0.1% aq. soln.

yellow

blue

Alizarin sodium sulfonate

3.7-5.2

1 drop 0.1% aq. soln.

yellow

violet

-Naphthyl red

3.7-5.0

1 drop 0.1% soln. in 70% alc.

red

yellow

p-Ethoxychrysoidine

3.5-5.5

1 drop 0.1% aq. soln.

red

yellow

Bromcresol green

4.0-5.6

1 drop 0.1% aq. soln.

yellow

blue

Methyl red

4.4-6.2

1 drop 0.1% aq. soln.

red

yellow

Bromcresol purple

5.2-6.8

1 drop 0.1% aq. soln.

yellow

purple

Chlorphenol red

5.4-6.8

1 drop 0.1% aq. soln.

yellow

red

Bromphenol blue

6.2-7.6

1 drop 0.1% aq. soln.

yellow

blue

p-Nitrophenol

5.0-7.0

1-5 drops 0.1% aq. soln.

colorless

yellow

Azolitmin

5.0-8.0

5 drops 0.5% aq. soln.

red

blue

Phenol red

6.4-8.0

1 drop 0.1% aq. soln.

yellow

red

Neutral red

6.8-8.0

1 drop 0.1% soln. in 70% alc.

red

yellow

Rosolic acid

6.8-8.0

1 drop 0.1% soln. in 90% alc.

yellow

red

Cresol red

7.2-8.8

1 drop 0.1% aq. soln.

yellow

red

-Naphtholphthalein

7.3-8.7

1-5 drops 0.1% soln. in 70% alc.

rose

green

Tropeolin OOO

7.6-8.9

1 drop 0.1% aq. soln.

yellow

rose-red

Thymol blue

8.0-9.6

1-5 drops 0.1% aq. soln.

yellow

blue

Phenolphthalein

8.0-10.0

1-5 drops 0.1% soln. in 70% alc.

colorless

red

-Naphtholbenzein

9.0-11.0

1-5 drops 0.1% soln. in 90% alc.

yellow

blue

Thymolphthalein

9.4-10.6

1 drop 0.1% soln. in 90% alc.

colorless

blue

Nile blue

10.1-11.1

1 drop 0.1% aq. soln.

blue

red

Alizarin yellow

10.0-12.0

1 drop 0.1% aq. soln.

yellow

lilac

Salicyl yellow

10.0-12.0

1-5 drops 0.1% soln. in 90% alc.

yellow

orange-brown

Diazo violet

10.1-12.0

1 drop 0.1% aq. soln.

yellow

violet

Tropeolin O

11.0-13.0

1 drop 0.1% aq. soln.

yellow

orange-brown

Nitramine

11.0-13.0

1-2 drops 0.1% soln in 70% alc.

colorless

orange-brown

Poirrier's blue

11.0-13.0

1 drop 0.1% aq. soln.

blue

violet-pink

Trinitrobenzoic acid

12.0-13.4

1 drop 0.1% aq. soln.

colorless

orange-red

 :References
Lange's Handbook of Chemistry, 8th Edition, Handbook Publishers Inc., 1952.
Volumetric Analysis, Kolthoff & Stenge, Interscience Publishers, Inc., New York, 1942 and 1947.


برگرفته از وبلاگ :  http://homachemistrygroup.blogfa.com/post-13.aspx

اسید و باز (2)

آزمايش‌هايي با اسيد و باز

مقدمه
اين بار ما با آزمايش هاي ساده  شيمي شروع به معرفي اسيد و باز مي كنيم. خواهيم ديد كه چگونه اسيد‌يته‌ي مواد اندازه‌گيري مي‌شود؛ با تعدادي ازمعرف‌هاي اسيد و باز آشنا مي‌شويم؛ كاغذ PH‌سنج مي‌سازيم؛ تيتراسيون سركه را انجام مي‌دهيم؛ تعدادي ازمعرف‌ها (انديكاتورها)‌ي طبيعي را مي‌شناسيم و جدول رنگي آنها را تعيين مي‌كنيم. در بيشتر موارد ما از مواد خانگي و در مواردي از ابزار و موادي كه براي همين آرمايش‌ها خريداري كرديم استفاده مي‌كنيم.
آزمايش‌هايي كه شرح خواهيم داد نه تنها براي اجرا در مدرسه مناسب است بلكه در خانه براي علاقمندان هم انجام‌پذير است. سختي اين آزمايش‌ها مورد به مورد متفاوت است و به ‌عهده‌ي معلم يا اولياست كه متناسب با سطح درسي دانش‌آموز خود آزمايش‌هاي مناسب وي را انتخاب كنند.
اميدواريم شما معلمان عزيز با راهنمايي‌هاي خود ما را در بهبود اين مطالب ياري نماييد.

ادامه نوشته

اسید، باز و شناساگرها

اسید، باز و شناساگرها

توضیح اولیه

در این طرح درس دانش آموز با انجام چند آزمایش، مفهوم اسید، باز و شناساگر را درک می کند و اثر شناساگرهای طبیعی را بر مواد بررسی و مشاهده می کند.

ادامه نوشته

تعادل اسيد و باز در بدن

تعادل اسيد و باز در بدن

----- غذايي كه ما مصرف مي كـنيم با اكسيژن تركيب گرديده و انـرژي تـوليد مي كند امـا پـس ازسوختن، غذا تبديل به يك پسـماند اسيدي شده و وارد جريان خون مي گردد. اين مواد زائد از طريق تعريق و ادرار دفع مي گردند اما هميشه بدن قادر نيست تا با اين افزايش اسيديته مقابله كند. اين مواد زائد اسيـدي غالبا از اسيـدهـاي چـرب، كـلستــرول، اسيد اوريـك، سـنگ هاي كليه، فسفات ها و سولفات ها تشكيل يافته اند. تجمع اين مواد زائد در بافت هاي بدن روند پيري را سرعت مي بخشند.


ادامه مطلب را در زیر ببینید

ادامه نوشته

اسید ها وبازها

اسید و باز

کلمه «اسید» (به انگلیسی:acid) از واژه لاتین acidus به معنای «ترش مزه» آمده‌است. تعاریف گوناگونی برای اسید و باز وجود دارد، از جمله تعاریف آرنیوس، لوری-برونستد و لوییس.

 تعریف قدیمی

اسیدها موادی ترش مزه اند خاصیت خورندگی دارند شناساگرها را تغییر رنگ می‌دهند و بازها را خنثی می‌کنند.بازها موادی با مزهٔ گس-تلخ اند حالتی لزج دارند شناساگرها را تغییر رنگ می‌دهند و اسیدها را خنثی می‌کنند.

لی بیگ: اسیدها موادی اند که در ساختار خود هیدروژن یا هیدروژن هایی دارند که در واکنش با فلزها توسط یون های فلز جایگزین می‌شوند......

بقیه مطلب را در ادامه ببینید

ادامه نوشته

از شیمی آموختم

از شیمی آموختم

من از چرخش الکترون ها به دور هسته آموختم که کل جهان به دور مرکز هستی می چرخد و از حرکت پیوسته ذرات چه ارتعاشی چه انتقالی یا دورانی که ثبات و سکون در آفرینش راه ندارد و پیوسته در مسیر تغییر و تحول و تکامل هستیم.

از شیمی آموختم که هر چه فاصله ما از مرکز آفرینش وخالق هستی بیش تر باشد ما و نیستی ما آسان تر خواهد بود همانطوری که جدا کردن الکترون از دورترین لایه اتم آسان تر است.

از تلاش ذرات بی شعور برای پایدار شدن متعجب شدم و دریافتم که شعوری والا و اندیشه ای برتر در پس پرده هدایت گر نقش ها و طرح هاست از پیوند اتم ها برای پایدارشدن دریافتم که اتحاد در مرز پایداری است و از گازهای نجیب کامل شدن را رمز پایداری یافتم.

از بحث واکنش های چند مرحله ای و زنجیری آموختم که ما ذره های حد واسط مراحل زندگی هستیم که در یک مرحله واکنش متولد می شویم و در واکنشی دیگر می میریم و هدف آفرینش و خلقت فراتر از تولید و مصرف ماست.

از بحث تعادل های شیمیایی و واکنش های برگشت پذیر آموختم که جهان تعادلی است پویا و دینامیک که گرچه در ظاهر خواص ماکروسکوپی ثابت و یا متغییری دارد اما در درون در تکاپو و فعال است.

... و از شیمی آموختم که از دست دادن فرصت ها واکنش های برگشت ناپذیری هستند که تکرار انها میسر نخواهد بود.

از شبکه بلور جامد های یونی آموختم که با وجود تضادها می توان چنان گرد هم آمد و پیوستگی ایجاد کرد که شبکه ای مقاوم در مقابل دماهای ذوب بالا بوجود آید . . .